mindfulness

Herken je deze uitspraken, dan is mindfulness iets voor jou

'Ik ervaar vaak stress en heb het idee dat ik er niets aan kan doen'

 

'Het lukt mij niet om op het werk een rustmoment te vinden voor mezelf'

 

'Het leven glipt mij door de vingers, ik doe veel op de automatische piloot'

 

'Mijn kinderen vragen zoveel aandacht, dat ik niet meer aan mezelf toe kom'

 

'Ik word belemmerd in mijn functioneren door de pijn die ik de hele dag voel'

 

'Ik wil graag meer kwaliteit halen uit de hier-en-nu momenten van mijn leven'

Waarom kiezen voor mindfulness?

Mindfulness leert ons om te gaan met de uitdagingen en stress van het dagelijks leven. Aandacht voor het huidige moment kan helpen om realistischer te kijken naar onze ervaring, of deze nu als prettig of onprettig wordt beoordeeld.

 

Mindfulness helpt ons ook als we complexe of emotionele situaties het hoofd willen bieden. We voelen ons minder overspoeld en overweldigd. We reageren minder vanuit onze aangeleerde gewoontepatronen en ervaren meer vrijheid om te kiezen hoe we met de gegeven situaties omgaan en wat we hierbij nodig hebben.

 

Mindfulness ondersteunt ons in het omgaan met de verschillende rollen als partner, ouder, werknemer, vriend, ...

Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Aandacht is de essentie van mindfulness. Mindful zijn betekent dat we aandacht geven aan onze fysieke en zintuiglijke gewaarwordingen, ons bewust zijn van onze gedachtenstroom en onze emotionele sensaties.

Door aandacht te geven aan het hier en nu, zonder oordeel en met een vriendelijke, milde houding, laten we toe wat er allemaal is.

Doel is de realiteit te herkennen en te accepteren zoals ze is, zonder deze te kleuren door emotie of te reageren vanuit automatisme.

Mindfulness is daarmee een levenshouding die ons leert bewuster in het leven te staan en daarmee keuzevrijheid geeft in handelen.

Hoe doe je dit?

Via aandachtgerichte, meditatie oefeningen: Eenvoudige bewegingsoefeningen, de bodyscan, ademoefeningen en zitmeditatie. Ook is er sprake van informele oefeningen die op elk moment van de dag een plek kunnen krijgen; van het met aandacht luisteren naar de ander tot tanden poetsen.

Mediteren betekent: een oefening die helpt om met meer gemak om te kunnen gaan met alle aspecten van het leven; plezierige en onplezierige momenten; momenten die je saai vindt of interessant.

Ook word je bewust van de eigen leefstijl. Vaak ook van de wijze waarop je tot nu toe met klachten als pijn, stress, werkdruk of verdriet om bent gegaan.

 

Wat zijn de effecten?

Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de effecten van de trainingen bij mensen met stress-gerelateerde klachten, chronische pijn en/of angst, somatische en psychische klachten en depressie.

Ook als preventieve maatregel in bedrijven, scholen en zorginstellingen blijkt dat mindfulness training zinvol.

 

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het volgende:

  • een langdurige en duidelijk waarneembare afname van klachten bij mensen met chronische pijn, stress, angstklachten, depressie en vermoeidheid
  • een positiever zelfbeeld en positieve verandering van leefstijl
  • een verbetering van de kwaliteit van leven
  • een opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning en verbetering van de concentratie

Voor wie?

Mindfulness is bedoeld voor:

  • Iedereen die behoefte heeft aan ondersteuning bij stress, burnout klachten en hoge werkdruk.
  • Iedereen die op andere manier wil leren leven met pijn, ziekte vermoeidheid en ander ongemak.
  • Mensen zonder klachten, die de kwaliteit van leven willen vergroten en beter willen leren omgaan met 'de golven en stormen' van het leven.

Zie ook onder 'aanbod' de specifieke workshops en training.

Evaringen van deelnemers na ZIEN en ZIJN training (volwassenen)

  • De training heeft een duidelijke opbouw en biedt voldoende handvaten. De begeleiding was heel prettig, rustige manier van trainen zonder oordeel, fijne stem. Het stukje herkenning en openheid bij de andere deelnemers was fijn. De locatie is rustig en warm genoeg.
  • De trainingsuitleg was to the point en je wist waar je aan toe was. Ik sta bewuster in het leven met name het contact met eigen lichaam is vergroot.
  • De training is goed georganiseerd, fijn van opbouw en structuur. De meditaties zijn fijn ingesproken en begeleid. Trainer is warm en betrokken. Mijn ademhaling is rustiger geworden, ik leef meer in het moment, slaap beter. Heb het gevoel dat ik een keuze heb ipv dat alles mij overkomt: ik heb bijna geen paniekaanvallen meer.
  • De theorie en de sessies zelf hielpen mij om de vaardigheden te leren, thuis oefenen is nog lastig. In stressvolle momenten kan ik de ademoefening wel toepassen en merk ik dat het helpt. Wel merk ik dat ik makkelijker kan loslaten en dingen kan accepteren.
  • De persoonlijke aandacht, kalmte en niet-oordelende houding van de begeleider is heel prettig. In het begin schaamde ik mij om in meditatie houding te zitten (wat zullen anderen ervan denken?). Ik ben bewuster geworden van gedachten, lichaam en emoties en wisselwerking. Vond de training zeer waardevol en gelukkig niet zo zweverig als ik dacht. Ik leer mezelf meer kennen.

Zit je bij ZIEN en ZIJN MINDFULNESS goed?

Als je op zoek gaat naar een mindfulness aanbod, kan je allerlei soorten trainingen, lessen en workshops tegenkomen. Om jouw keuze te vergemakkelijken lichten wij ons aanbod en onze achtergrond toe.

 

De training voor volwassenen heet de MBCT (mindfulness based cognitive therapy). Deze is gebaseerd op de officiele MBSR training zoals deze door de grondlegger Jon Kabat-Zinn in de jaren 80 is opgezet in de Verenigde Staten voor mensen met chronische pijn. De trainersopleiding volgden wij bij See True Mindfulness (www.mindfulness-opleiding.nl).

 

Onze kindertraining komt vanuit de methode 'Aandacht werkt' van Eline Snel. Deze opleiding heet de Academie voor Mindful Teaching (www.academievoormindfulteaching). Onze achtergrond als therapeut is steunend in de begeleiding van groepen en het omgaan met lastige momenten.

 

Wij halen veel inspiratie uit eigen meditatie ervaringen, inter/supervisie en het volgen van vervolgopleidingen. Ook de boeken van Christophe André en de workshops van Frits Koster (www.mindfulnesstraining.nl) en Rob Brandsma (www.robbrandsma.nl) geven verdieping in onze manier van trainen.

Ons trainersmotto: De trainer is als een gids in de bergen. Je moet zelf lopen, klimmen en kijken. Toch kan zo'n gids helpen, vooral als die het terrein goed kent en zij weet hoe het is om de berg te beklimmen.

Tot slot vinden wij humor ook een belangrijk ingredient voor het slagen van een training.